Ubezpieczenie OC Taxi – Cała prawda, którą powinieneś znać.

Obowiązkowe OC dla Taxi czy nie obowiązkowe? Nie raz byłem świadkiem dyskusji o tym jak jest naprawdę i padało wiele sprzecznych twierdzeń. Chciałbym rozwiać wątpliwości między innymi w tym zakresie.

Przedstawiam Ci tutaj odpowiedzi na dziesiątki najczęściej zadawanych pytań przez kierowców dotyczących ubezpieczenia, ale również różnych sytuacji drogowych jakie mogą Cię spotkać. Warto byś wiedział jakie są konsekwencje pewnych zdarzeń i był świadomym taksówkarzem.

Informacje, które Ci podaję zebrałem na podstawie rozmowy z doświadczonym ( 8 lat w branży ) multiagentem, który jest również byłym taksówkarzem oraz wspierałem się własnym doświadczeniem i również wiedzą ogólnodostępną.

No to miłego czytania Ci życzę 🙂

W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na poniższe pytania:
1. Dlaczego koszt OC może być inny u różnych agentów nawet w tym samym towarzystwie?
2. Jakie czynniki wpływają na koszt ubezpieczenia
3. Czy warto mieć współwłaściciela, który ma lepszą historię by obniżyć koszt OC?
4. Co właściwie wpływa na niższą cenę ubezpieczenia?
5. Czy w leasingu OC jest droższe?
6. Ubezpieczenie OC jest wykupywane na pojazd czy na osobę?
7. Czy warto mieć AC?
8. Jaka jest średnia kwota za OC na taksówkę?
9. Jakie są kary za brak ubezpieczenia OC?
10. Czy i jak UFG ( Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ) weryfikuje brak OC?
11. Wskazówki i triki jak możesz obniżyć koszt ubezpieczenia taksówki
12. Gdzie jest taniej - u Multiagenta czy agenta jednego z Towarzystw ubezpieczeniowych
13. Czy po kolizji przysługuje nam auto zastępcze z OC sprawcy?
14. Czy po kolizji ubezpieczyciel zwróci nam dodatkowo pieniądze za brak możliwości pracy?
15. Co w praktyce oznacza szkoda całkowita pojazdu?
16. Czy moje AC ubezpiecza również wnętrze pojazdu? Chodzi o zniszczenia dokonane przez pasażerów, np. zdarta skóra na fotelu, ułamany jakiś plastyk lub inne...
17. Co to jest GAP?
18. Nie mam ubezpieczenia Taxi, a doszło do wypadku. Co wtedy?
19. Czy OC TAXI jest obowiązkowe?
20. Czy brak przeglądu powoduje, że TU może nie wypłacić odszkodowania?
21. Mam kilka samochodów. Czy jak spowoduję kolizję to stracę zniżki na pozostałe auta?
22. Mam zatrudnionych kierowców. Pechowo jeden uderzył w drugiego. Czy w takiej sytuacji ubezpieczyciel wypłaci mi odszkodowanie?
23. W trakcie wypadku doszło do uszkodzenia/zniszczenia jakiegoś majątku pasażera np. telefon.
Czy ubezpieczyciel pokryje koszty takich uszkodzeń w ramach ubezpieczenia OC?
24. Sprzedałem lub kupiłem auto. Muszę coś zgłaszać do ubezpieczalni?
25. Czy mogę jeździć na ubezpieczeniu poprzedniego właściciela auta?
26. Sprzedałem auto. Czy dostanę jakiś zwrot pieniędzy od TU?
27. Czy będę musiał płacić odszkodowanie pasażerom, gdy coś im się stanie w wypadku, a nie będę miał ubezpieczenia taxi?

28. Czy wypłaty odszkodowań są uczciwe i co mogę zrobić by dostać więcej?
29. Wynajmuję auta kierowcom, czy mogę zrzucić na nich odpowiedzialność za dokonane szkody i ewentualne utraty zniżek na OC?

30. Pasażerowie wysiadając uszkodzili inny pojazd, albo przejeżdżający pojazd urwał moje lusterka, gdy pasażer opuszczał już taksówkę. Czyja to jest wina?
31. Nie zapłaciłem raty OC zgodnie z terminem. Czy ubezpieczenie będzie działać, gdy spowoduję wypadek?

CHCESZ ZOBACZYĆ DOBRĄ OFERTĘ
OC NA SWOJE TAXI?
Napisz do nas:

ubezpieczenia (małpa) strefataxi.pl


1. Dlaczego koszt OC może być inny u różnych agentów nawet w tym samym towarzystwie?

Co do zasady to stawka ubezpieczenia w tym samym Towarzystwie Ubezpieczeniowym nie może się zbytnio różnić pomiędzy agentami. Jednak w zależności od tego jak dobry jest agent w danym towarzystwie to ma nadawane dodatkowe możliwości obniżania stawek dla swoich klientów.

Im więcej dany agent sprzedaje w danej firmie to ma większe możliwości – o ile takie możliwości daje firma. Jest też np. tak zwany budżet zniżek w jednym TU, gdzie na początku danego miesiąca jest wrzucana kwota np. 1.000zł do rozdysponowania przez cały miesiąc na klientów i to od agenta zależy czy takiej zniżki udzieli czy też nie, dlatego często też się zdarza, że na początku miesiąca udaje się dać więcej zniżki dla klienta niż pod koniec miesiąca.

Czyli najlepiej szukać i sprawdzać różnych agentów, bo nie każdy da Ci taką samą ofertę. Nawet w tym samym Towarzystwie.

2. Jakie czynniki wpływają na koszt ubezpieczenia?

A. Klientela: Towarzystwa Ubezpieczeniowe charakteryzują i określają swoich klientów na własnych zasadach. Dane grupy klientów mogą charakteryzować się różnym ryzykiem i historią szkód.
Na przykład, jeśli Towarzystwo obsługuje więcej kierowców młodego wieku, którzy są uważani za większe ryzyko na drodze, może to wpływać na wyższe stawki dla tych klientów.
Podobnie jest z klientami, którzy świadczą usługi taksówkarskie czy przewozu osób.

B. Lokalizacja: Koszt ubezpieczenia Taxi może się różnić między różnymi regionami ze względu na czynniki, takie jak: poziom przestępczości, zagęszczenie ruchu, warunki drogowe itp.
Przykładowo jeśli jeździsz w Warszawie, gdzie występuje większe ryzyko kolizji niż w Pcimiu, stawki dla Ciebie mogą być wyższe tylko z tego powodu.

C. Historia ubezpieczonych: Jeżeli dane Towarzystwo widzi, że masz na swoim koncie wiele wypadków lub naruszeń związanych z jazdą, to z pewnością spodziewaj się wyższych
kosztów OC – ubezpieczyciel chce w ten sposób pokryć podwyższone ryzyko.

D. Rodzaj samochodów: Koszt ubezpieczenia może się również różnić w zależności od rodzaju, marki i modelu samochodu. Niektóre samochody mają większą wartość i mogą być bardziej podatne na kradzieże, co z kolei wpływa na wysokość składki ubezpieczeniowej.

E. Rodzaj przeznaczenia pojazdu Kwota ochrony ubezpieczeniowej będzie również różna w zależności od rodzaju pojazdu i jego przeznaczenia. Samochód do użytku wyłącznie prywatnego będzie miał niższą kwotę OC niż samochód Taxi, który jest znacznie bardziej narażony na wszelkie uszkodzenia.

F. Przebieg pojazdu:
Agent może uwzględnić wpływ rocznego przebiegu samochodu na ryzyko szkód. Wyższy przebieg samochodu może zwiększać ryzyko wystąpienia wypadków i wpływać na wysokość składki ubezpieczeniowej.

Zwróć uwagę, że różnice w kosztach OC między agentami nie są jedynie związane z czynnikami
kontrolowanymi przez agenta, ale również z zewnętrznymi czynnikami, takimi jak zmiany na rynku ubezpieczeniowym, stawki oferowane przez konkurencyjne ubezpieczalnie itp.

Pamiętaj też, że wyżej wymienione czynniki to tylko kilka z wielu jakie towarzystwa biorą pod uwagę. Na prawdę nie sposób wypisać je wszystkie, ponieważ jest to zależne od danego towarzystwa, poza tym, takie informacje raczej starają się zachowywać dla siebie.

3. Czy warto mieć współwłaściciela, który ma lepszą historię by obniżyć koszt OC?

Decyzja czy warto mieć współwłaściciela pojazdu przy ubezpieczeniu OC zależy od wielu czynników, które wymieniłem wyżej. Dlatego możesz rozważyć poniższe:

  1. Koszt: Dodanie współwłaściciela do ubezpieczenia może wiązać się z dodatkowymi kosztami, takimi jak opłaty manipulacyjne. Zorientuj się czy te koszty zrównoważą się z ewentualnymi korzyściami, jakie płyną z posiadania współwłaściciela.
  2. Historia kierowcy: Jeśli współwłaściciel ma lepszą historię kierowcy niż właściciel główny, ubezpieczyciel może oferować niższą składkę. Na przykład, jeśli właściciel główny ma historię spowodowanych wypadków lub naruszeń przepisów drogowych, ale współwłaściciel nie posiada takiej historii, dodanie go do polisy może obniżyć Ci składkę.
    Z drugiej zaś strony osoba z gorszą historią ubezpieczeniową może Ci tę stawkę podnieść.

4. Co właściwie wpływa na niższą cenę ubezpieczenia?

Na zniżkę w OC (ubezpieczeniu komunikacyjnym) wpływają oczywiście różne czynniki:

  1. Bezszkodowość – im dłużej jeździsz bez
    spowodowania szkód w OC, tym większe zniżki możesz
    uzyskać. Jeżeli nie będziesz zgłaszał żadnych
    szkód przez określony czas, możesz otrzymać tzw.
    maksymalne zniżki.
  2. Wiek kierowcy – młodzi kierowcy mogą płacić wyższe
    składki za OC ze względu na większe ryzyko wypadku.
    Jednak po określonym czasie posiadania prawa jazdy
    mogą otrzymać zniżki. Zazwyczaj jest to 26 lat.
  3. Staż jazdy – im dłużej masz ma prawo jazdy, tym
    większe zniżki możesz uzyskać. Ubezpieczyciele
    doceniają doświadczenie i umiejętności kierowcy.
  4. Historia szkód – jeżeli zgłosiłeś w przeszłości
    szkody w OC, może to wpłynąć na wyższą składkę.
    Jednak jeśli przez pewien czas nie zgłaszałeś
    żadnych szkód, możesz otrzymać zniżki.
  5. Samochód – cena ubezpieczenia OC zależy także od
    marki, modelu i mocy samochodu. Droższe i bardziej
    sportowe samochody zazwyczaj mają wyższe składki.
  6. Miejsce zamieszkania – niektóre regiony lub miasta
    mają większą liczbę wypadków drogowych, co może
    wpływać na wyższe składki ubezpieczenia.
  7. Agent ubezpieczeniowy ! – to jego możliwości również wpływają na ofertę końcową.

5. Czy w leasingu OC jest droższe?

W tym przypadku, opłata za ubezpieczenie OC (odpowiedzialność cywilna) nie jest uwarunkowana przez fakt leasingu pojazdu. Koszt polisy OC zależy głównie od innych
czynników, które już w powyższych punktach wymieniałem. Leasing nie ma bezpośredniego wpływu na wysokość składki OC.

Jednakże, leasingowane auto może być objęte dodatkowymi ubezpieczeniami w ramach umowy leasingowej (np. ubezpieczenie od kradzieży, ubezpieczenie autocasco), które
mogą wpłynąć na ogólny koszt ubezpieczenia Twojego pojazdu. Takie dodatkowe ubezpieczenie zazwyczaj “wymusza” na leasingobiorcy, leasingodawca. Stąd można mówić, że taksówki leasingowane mają droższe ubezpieczenie.

6. Ubezpieczenie OC jest wykupywane na pojazd czy na osobę?

Ubezpieczenie OC (odpowiedzialności cywilnej) samochodu jest zawierane na samochód, a nie na osobę. Oznacza to, że polisa obejmuje ochroną właściciela pojazdu przed roszczeniami osób trzecich w przypadku wypadku lub szkody wyrządzonej innym pojazdom lub osobom.

Polisa jest związana z samochodem, dlatego jeśli ktoś posiada więcej niż jeden samochód, musi kupić oddzielne polisy OC dla każdego z nich.

Osobiście uważam, że najlepszym rozwiązaniem było by OC na osobę niezależnie od
prowadzonego pojazdu ( zgodnie z posiadanymi uprawnieniami ). Bo niby polisa jest na pojazd, a jednak jej koszt jest ściśle związany z użytkownikiem pojazdu….

7. Czy warto mieć AC?

Prawda jest taka, że każdy agent odpowie Ci, że warto mieć autocasco.
Szczerze mówiąc w moim odczuciu nie zawsze jest to opłacalne by płacić ubezpieczalni za dodatkowe zabezpieczenia.

Wiele zależy moim zdaniem od tego jakiej wartości posiadasz samochód i na jakie ewentualnie możesz liczyć odszkodowanie, pamiętając również o tym, że za każdym razem, gdy zgłosisz szkodę z polisy AC tracisz w oczach ubezpieczyciela i kolejnym razem mogą Ci dowalić taką ofertę, że całe ubezpieczenie nie było tego warte.

Osobiście mam na każde auto AC – tak wynika z moich obliczeń, że więcej mógłbym stracić, gdybym takiego nie posiadał. Czy Tobie się opłaca? Nie wiem, sprawdź oferty, policz dokładnie dwa razy i mam nadzieję, że będziesz wiedział.

Dla przypomnienia Autocasco obejmuje odszkodowanie za szkody powstałe w wyniku zderzenia,
kradzieży, pożaru, zalania, gradobicia, uszkodzenia przez zwierzęta itp. Dzięki temu posiadając polisę Autocasco nie musisz ponosić kosztów naprawy samochodu lub jego części,
co może być sporym obciążeniem finansowym.

8. Jaka jest średnia kwota za OC na taksówkę?

Średnia kwota polisy OC na taksówkę waha się od około 1500 zł do 3000 zł rocznie.
Dokładną kwotę uzyskasz oczywiście u agenta, ale w tych kwotach najczęściej są domykane umowy.

9. Jakie są kary za brak ubezpieczenia OC?

Byłem szczęśliwym posiadaczem sromotnej kary ( żeby jednej… ) za brak ubezpieczenia pojazdu. Wściekły byłem, bo w pierwszym przypadku zwyczajnie zapomniałem, ponieważ OC dotyczyło pojazdu, które od kilku miesięcy stało dosłownie – nie jeździło, bo silnik się na mnie wypiął!

W drugim przypadku spóźniony byłem o JEDEN DZIEŃ i dostałem karę z automatu.
Bo właśnie automaty na podstawie danych rejestrowych wyłapują takich delikwentów jak ja, którzy nie ubezpieczyli na czas auta i dowalają im karę. “Najśmieszniejsze” to jest to, że “błąd” popełnił agent, który zwlekał z umową.

Generalnie, jeżeli nie zmieniasz ubezpieczyciela to polisa wznowi się sama na kolejny okres 12 miesięcy, ale pamiętaj też, że jeśli polisa ma zaległości to nie wznowi się automatycznie!

Kara za brak OC jest ustalana corocznie przez rząd płacą minimalną. Podobnie jak w ubiegłym roku, w 2024 r. minimalne wynagrodzenie wzrasta dwukrotnie. W okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2023 r. będzie wynosić 4242 zł brutto, a od 1 lipca do 31 grudnia 2023 r. 4300 zł brutto.
Oznacza to, że dwa razy wzrosną również stawki kar za brak OC.

Konieczność ochrony pojazdu w ramach OC określa ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK ( Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych ). Z ustawy wynika wysokość, tryb nakładania i dochodzenia opłat karnych. Instytucją odpowiedzialną za kontrolę spełnienia
ustawowego obowiązku, a w przypadku wykrycia przerwy lub braku ważnej polisy – nałożenia na właściciela i egzekwowania od niego wniesienia opłat karnych, jest UFG (Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny).

Zgodnie z ustawą pełna opłata karna za brak polisy OC dotyczy właścicieli pojazdów, którzy nie posiadali ochrony ubezpieczeniowej dłużej niż 14 dni.

Wysokość kar zależy także od rodzaju pojazdu:
• w przypadku samochodów osobowych pełna oplata karna to równowartość dwukrotności minimalnego wynagrodzenia za pracę (brutto); 8484zł / 8600zł
Osoby, które pozostawały bez ważnej polisy OC krócej niż 14
dni, zapłacą:
• 20% pełnej opłaty karnej – do 3 dni bez OC,
• 50% pełnej opłaty karnej – od 4 do 14 dni bez OC.

10. Czy i jak UFG ( Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ) weryfikuje brak OC?

Tak, weryfikuje. Robi to na tyle skutecznie, że nie polecam zwlekać z ubezpieczeniem taksówki.

W Polsce identyfikuje się corocznie od 250 do 300 tys. pojazdów, które przynajmniej czasowo nie miały ważnej ochrony OC. Stan ten nie wynika bynajmniej wyłącznie z celowego uchylania się przez właścicieli od obowiązku jej posiadania.

Bardzo często jest to skutek zwykłego niedopatrzenia ( jak u mnie ), czy błędów przy zawieraniu samej polisy ( jak u mnie? ). Czasami wynika również z nieznajomości obowiązujących przepisów, że w pewnych przypadkach ochrona nie przedłuża się automatycznie. W efekcie wśród najczęstszych przyczyn braku OC należy wymienić nabycie używanego pojazdu, a następnie wygaśnięcie terminu ważności ubezpieczenia zakupionego przez poprzedniego właściciela.

WAŻNE!
Blisko 9 na 10 kar nałożonych przez UFG to efekt skanowania baz
danych, a tylko 10 proc. wynika z policyjnych kontroli.

11. Wskazówki, triki jak obniżyć koszt ubezpieczenia Twojej taksówki

  • Porównaj oferty różnych firm ubezpieczeniowych
    skorzystaj z doświadczenia Agenta Ubezpieczeniowego,
    w ten sposób możesz znaleźć najtańszą ofertę dla swoich
    potrzeb.
  • Zrezygnuj z dodatkowych opcji i ubezpieczeń – sprawdź
    dokładnie, jakie opcje pakietowe i dodatkowe
    ubezpieczenia oferuje dana firma. Często niektóre z nich
    są zbędne i możesz zaoszczędzić, rezygnując z nich.
  • Zwiększ wysokość udziału własnego – rozważ zwiększenie
    kwoty udziału własnego w przypadku szkody. Zazwyczaj w
    takiej sytuacji cena polisy AC samochodu będzie niższa.
  • Wyszukaj zniżki i promocje – niektórzy ubezpieczyciele
    oferują zniżki dla klientów, którzy spełniają określone
    warunki, na przykład posiadając długoletnie bezszkodowe
    doświadczenie lub korzystają z innych polis w tej samej
    firmie. Przeszukaj oferty, aby znaleźć potencjalne zniżki.
  • Zadbaj o swoje bezpieczeństwo – ubezpieczyciele często
    oferują niższe stawki dla kierowców, którzy mają alarmy
    samochodowe, garaże, a także dla tych, którzy parkują
    swoje samochody na strzeżonych parkingach. Zadbaj o te
    dodatkowe elementy bezpieczeństwa, które pomogą Ci
    obniżyć koszt ubezpieczenia AC samochodu.
  • Skorzystaj z programów monitorujących styl jazdy
    oferowanych przez Towarzystwa – pozwoli to zaoszczędzić
    kilkaset złotych

12. Gdzie jest taniej – u Multiagenta czy Agenta jednego z Towarzystw ubezpieczeniowych?

Czasami multiagenci mogą oferować niższe ceny, ponieważ mają dostęp do ofert różnych ubezpieczycieli i mogą porównać ceny i warunki wielu polis. Mogą również negocjować lepsze warunki ubezpieczenia w imieniu klienta.

Jednak nie zawsze jest tak, że multiagent oferuje niższe ceny niż agent konkretnej ubezpieczalni. Agent pracujący dla konkretnej ubezpieczalni może być w stanie znaleźć ofertę, która jest bardziej konkurencyjna cenowo lub ma bardziej dogodne warunki w porównaniu do ofert multiagenta.

Wpływają na to czynniki, które opisałem już w pierwszym punkcie.

13. Czy po kolizji przysługuje mi auto zastępcze z OC sprawcy?

Tak, jeśli ktoś uderzy Ci w auto i jesteś poszkodowany, to zawsze przysługuje Ci możliwość skorzystania z auta zastępczego przynajmniej na czas naprawy auta, a jeśli po kolizji nie nadaje się do jazdy to od chwili zderzenia.

W Twoim przypadku istotne jest by takie auto było taksówką i byś mógł legalnie dalej nim pracować. Bo co Ci po aucie, które nie nadaje się do dalszej pracy?

Są w Polsce takie wypożyczalnie, które posiadają w ofercie auta zastępcze Taxi.
Możesz w takim wypadku skorzystać z ich usług wynajmując auto na koszt z OC sprawcy kolizji.
Bardzo często jest to korzystniejsze niż staranie się o tzw. postojowe ( punkt niżej ) od ubezpieczyciela.

Znajdzie się również na tej stronie artykuł (edit: znalazł się już tutaj! Auto zastępcze Taxi ) i więcej informacji na temat auta zastępczego Taxi, ponieważ i w tym temacie czytam na grupach wiele sprzecznych informacji. Widzę, że wiedza i znajomość tematu nie jest jeszcze zbyt szeroka.


14. Czy po kolizji ubezpieczyciel zwróci nam dodatkowo pieniądze za brak możliwości pracy?

Odszkodowanie za postojowe, czyli utracone dochody taxi, zostanie Ci wypłacone wtedy, gdy udowodnisz, że z powodu wypadku przez określony czas nie mógłeś wykonywać pracy zarobkowej – a to raczej nie jest trudne. Praca taksówkarza polega na prowadzeniu pojazdu, a zatem o utraconych korzyściach możesz mówić na przykład wtedy, gdy Twój samochód będzie naprawiany przez kilka dni w warsztacie.

Takie postojowe ustalane jest najczęściej na podstawie dochodu podzielonego przez ilość dni w trzech miesiącach poprzedzających miesiąc w którym doszło do szkody. Czyli będziesz musiał wysłać do Towarzystwa raporty miesięczne czy faktury wynikające z pracy na poszkodowanym pojeździe z trzech ostatnich miesięcy przed szkodą.

Ważne!
Przysługuje Ci tylko jedno z dwóch. Auto zastępcze lub ekwiwalent za brak możliwości pracy. Jeśli weźmiesz auto zastępcze Taxi to ubezpieczyciel odmówi Ci zapłaty za postojowe i odwrotnie.

W praktyce wg mnie korzystniejsze jest wynajęcie auta zastępczego Taxi na koszt OC sprawcy.
Dostajesz gotowe do jazdy auto i nie martwisz się o swoich klientów. Nadal zarabiasz i to nie eksploatując własnej taksówki!


15. Co w praktyce oznacza szkoda całkowita pojazdu?

Szkoda całkowita to sytuacja, gdy suma wartości szkód jakie doznało Twoje auto przewyższa wartość samego auta. To najprostsza definicja. Czyli przykładowo szkoda wyliczona na 10.000zł, a wartość Twojego auta to 8.000zł – wtedy mówimy o szkodzie całkowitej.

Wiele osób jest w dużym błędzie myśląc, że jeśli po zdarzeniu ubezpieczyciel wylicz nam, że to jest szkoda całkowita to dostaniemy mnóstwo pieniędzy – a przynajmniej tyle ile wart był samochód sprzed kolizji. Nie. Nie, nie dostaniesz nigdy tyle ile warta jest Twoja taksówka.

Dlaczego?
Bo gdybyś dostał 8.000zł, czyli całą wartość auta z powyższego przykładu to byłbyś jeszcze “do przodu”, ponieważ Twój pojazd nawet mocno uszkodzony zawsze będzie coś wart. Dostaniesz 8.000zł, uszkodzone auto sprzedaż za 2.000zł i będziesz mieć w sumie 10.000zł za auto, które w stanie nieuszkodzonym jest warte 8.000zł

W praktyce dostaniesz kwotę pomniejszoną o wartość “wraku” po kolizji.
Czyli jeśli ubezpieczyciel wyliczy, że naprawy kosztują więcej niż sam samochód przed szkodą to dodatkowo oszacuje wartość auta uszkodzonego np. 5.000zł i wypłaci Ci tylko 3.000zł by wyrównać do wartości auta przed szkodą. Inaczej mówiąc ubezpieczyciel wypłaci Ci tyle byś po sprzedaniu uszkodzonego pojazdu ( w tym często sam ubezpieczyciel pomaga ) miał 8.000zł – czyli tyle ile wart był samochód przed szkodą.

Taka szkoda całkowita zazwyczaj oznacza dla ubezpieczyciela prostszą i szybszą kalkulację.
Ty też nie bardzo masz pole manewru, bo przy takiej szkodzie raczej niczego im nie zarzucisz.

Na początku mojej kariery w 2013 roku miałem taką sytuację. Pani we mnie wjechała i rzeczoznawca oszacował szkodę całkowitą. Wówczas moja “fura” warta była około 3.000zł, rzeczoznawca wyliczył, że koszt naprawy przekroczy tę kwotę i ostatecznie dostałem na konto niecałe 1.300zł….

Problem był w tym, że za te 1.300zł nie byłem w stanie naprawić auta.
Dlatego szkoda całkowita na autach niewielkiej wartości nie jest opłacalna z perspektywy kierowcy. Inaczej, gdyby auto było warte np. 50.000zł i po zderzeniu nie nadawało się kompletnie do jazdy to szkoda całkowita może pokryć Twoje straty.

16. Czy moje AC ubezpiecza również wnętrze pojazdu? Chodzi o zniszczenia dokonane przez pasażerów, np. zdarta skóra na fotelu, ułamany jakiś plastyk lub inne…

To zależy od konkretnych warunków polisy AC, które zostały uzgodnione z ubezpieczycielem. Wiele standardowych polis AC obejmuje ubezpieczenie uszkodzeń wynikających z kolizji, pożaru, kradzieży lub dewastacji. Jednak nie wszystkie polisy AC obejmują ochronę przed zniszczeniem wnętrza pojazdu dokonanym przez klientów.

Aby uzyskać bardziej konkretną odpowiedź, najlepiej skontaktuj się bezpośrednio z ubezpieczycielem lub zapoznaj się z warunkami swojej polisy. W przypadku wątpliwości warto również porozmawiać z agentem ubezpieczeniowym, który może podać wyczerpujące
informacje na ten temat.

17. Co to jest GAP?

GAP (z języka angielskiego Guaranteed Asset Protection), to ubezpieczenie straty finansowej, które bywa również określane ubezpieczeniem od utraty wartości pojazdu. Jest polisą dobrowolną zdecydowanie polecaną przy droższych autach wtedy kiedy chcesz utrzymać stałą wartość pojazdu po szkodzie.

W momencie, gdy dojdzie do szkody i nie masz w swojej polisie AC dodanej STAŁEJ WARTOŚCI pojazdu to Towarzystwo wyliczy wartość pojazdu na dzień szkody…

Przykładowo
Auto warte 01.01.2023r było 100.000zł. W dniu 30.12.2023r dochodzi do szkody i ubezpieczyciel
wylicza wartość auta na 80.000zł i tyle też wypłaca po szkodzie.
GAP wypłaca dodatkowe 20.000zł .

18. Nie mam ubezpieczenia Taxi, a doszło do wypadku.
Co wtedy, co mi grozi?

Jeśli nie będziesz miał ubezpieczenia TAXI ( ukryjesz ten fakt przy zawieraniu polisy ) przewożąc pasażerów taksówką, a doprowadzisz do wypadku to przede wszystkim poszkodowany jak i pasażerowie Taxi otrzymają odszkodowanie od UFG.

Nawet, gdybyś wcale nie miał w dniu kolizji żadnego OC to również poszkodowani odszkodowanie otrzymają. Zapewnia im to UFG na podstawie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Gorzej już wtedy będzie z Tobą, ponieważ koszty jakie poniesie UFG zostaną w dalszej kolejności w pełni przeniesione na Ciebie.

Zakładając, że masz ubezpieczenie OC, ale nie podałeś do informacji, że jest to taksówka to przytaczam Ci poniżej treść wyciągniętą z ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych:

Art. 8a. 1. Jeżeli ubezpieczający nie podał zakładowi ubezpieczeń znanych sobie
okoliczności, o które zakład ubezpieczeń zapytywał przed zawarciem umowy
ubezpieczenia obowiązkowego i które pociągają za sobą istotną zmianę
prawdopodobieństwa wypadku ubezpieczeniowego, zakład ubezpieczeń ma prawo
żądać odpowiedniej zmiany wysokości składki ubezpieczeniowej z uwzględnieniem
zwiększenia prawdopodobieństwa wypadku ubezpieczeniowego wskutek
okoliczności niepodanych do jego wiadomości

W praktyce:
Osobiście na początku swojej kariery w branży Taxi przyznaję, że zdarzało mi się, nie mieć w polisie zaznaczonego Taxi. Nigdy z tego powodu nie poniosłem żadnych konsekwencji pomimo kilku zdarzeń drogowych, Byłem poszkodowany, ale też byłem sprawcą.

Nie radzę Ci jednak ukrywać tego faktu, bo jeśli TU zorientuje się ( wystarczy dowód rej. ), że przy zawieraniu polisy nie podałeś prawdziwych danych to wg ustawy mają prawo na nowo skalkulować Twoją składkę, a to może oznaczać potężny koszt ubezpieczenia. Pamiętaj też, że takie informacje będą w zasięgu ręki dla kolejnych TU jeśli będziesz chciał w przyszłości zmienić ubezpieczalnię. Może być tak, że już “na zawsze” będziesz dostawał kosmiczne wręcz oferty od zakładów ubezpieczeń i cała Twoja praca w tym zawodzie stanie pod znakiem zapytania.

Czyli jeśli spowodujesz wypadek, to ubezpieczenie zadziała prawidłowo. Poszkodowani dostaną odszkodowanie bez Twojej partycypacji, ale Tobie sprawią taką składkę, że stracisz niemiłosiernie.

Dodatkowo może być tak, że w polisie tak zwanym drobnym druczkiem zawarte są informacje, że jeśli dojdzie do takiej sytuacji to zakład ubezpieczeń pozwie Cię o zwrot wypłaconego odszkodowania poszkodowanym. Często są takie zapisy w umowach zawieranych on-line, ponieważ agenci nie wpisując w polisie Taxi ( mimo, iż przecież widzieli dowód rej. ) narażają własną karierę – dlatego tego nie zrobią.

19. Czy OC TAXI jest OBOWIĄZKOWE?

Sporo widziałem komentarzy w stylu: “pokaż mi na to paragraf” albo “gdzie tak jest napisane?”.
Poszperałem trochę i wiem, że paragrafu na to, że OC TAXI jest obowiązkowe Ci nie pokażę, ALE!

W ustawie nie znalazłem niczego co konkretnie dotyczy taksówek. Jest tam natomiast artykuł, który przytoczyłem w punkcie powyżej. To ten artykuł zezwala zakładom ubezpieczeń na stosowanie wyższych opłat za OC, gdy mają ubezpieczyć pojazd, który jest bardziej narażony na kolizję drogową.

Czy Ubezpieczyciel może żądać ode mnie zwrotu wypłaconego ubezpieczenia poszkodowanym za to, że nie wpisałem do polisy, że mam taksówkę?

Przytoczę tylko kolejny artykuł:
Art. 43. Zakładowi ubezpieczeń oraz Ubezpieczeniowemu Funduszowi
Gwarancyjnemu, w przypadkach określonych w art. 98 ust. 2 pkt 1, przysługuje
prawo dochodzenia od kierującego pojazdem mechanicznym zwrotu wypłaconego
z tytułu ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych odszkodowania,
jeżeli kierujący:
1) wyrządził szkodę umyślnie, w stanie po użyciu alkoholu lub w stanie
nietrzeźwości albo po użyciu środków odurzających, substancji
psychotropowych lub środków zastępczych w rozumieniu przepisów
o przeciwdziałaniu narkomanii;
2) wszedł w posiadanie pojazdu wskutek popełnienia przestępstwa;
3) nie posiadał wymaganych uprawnień do kierowania pojazdem mechanicznym,
z wyjątkiem przypadków, gdy chodziło o ratowanie życia ludzkiego lub mienia
albo o pościg za osobą podjęty bezpośrednio po popełnieniu przez nią
przestępstwa;
4) zbiegł z miejsca zdarzenia


Czyli są to jedyne cztery przypadki, w których ktokolwiek może żądać od Ciebie zwrotu wypłaconego odszkodowania. Pomijając sytuację, gdybyś w ogóle nie miał żadnego OC…

Odpowiadając na zadane pytanie w tytule – wg mnie nikt nigdzie nie napisał, że posiadanie OC TAXI jest obowiązkowe, ale za to napisane jest wyraźnie, że w chwili zawierania umowy polisy na auto jesteś zobowiązany do poinformowania zakład ubezpieczeń o wykorzystywaniu auta na co dzień – TU zadają takie pytania w momencie przedstawiania oferty na polisę – powinieneś odpowiadać zgodnie z prawdą.

Wyczerpałem Twoją ciekawość?

20. Czy brak przeglądu powoduje, że TU może nie wypłacić odszkodowania?

To jest MIT. Za brak badań technicznych możesz dostać “jedynie” mandat. Ubezpieczyciel nadal ma obowiązek do wypłaty odszkodowania. Nie może to natomiast być powodem do żądania od Ciebie zwrotu odszkodowania wypłaconego poszkodowanym, czyli tak zwanego regresu.

Chyba, że stan techniczny Twojego auta przed kolizją był na tyle zły, że miał wpływ na powstanie szkody lub przyczynił się do jej powiększenia. Jednak firma ubezpieczeniowa ma obowiązek udowodnienia tego. Dopiero, gdy Ci to udowodni to może mówić o tym, że przyczyniłeś się do zaistnienia szkody, a odszkodowanie może być zgodnie z prawem obniżone o tyle, o ile procentowo poszkodowany przyczynił się do szkody.

Przyczynieniem może być nie tylko niesprawne auto, ale też np. niezapięcie pasów – co akurat w taksówce nie może być przyczyną jeżeli wiozłeś klientów.  

21. Mam kilka samochodów. Czy jak spowoduję kolizję to stracę zniżki na pozostałe auta?

Tak. Auta zarejestrowane na tego samego właściciela / firmę ponoszą odpowiedzialność wspólną. Koszt OC wyliczany jest na podstawie informacji uzyskanych głównie o właścicielu/ach, dlatego nawet jeśli spowodujesz kolizję tylko jednym swoim autem to stracisz w przyszłości na wszystkich, bo koszt polis wyliczany jest zawsze na podstawie Twojej historii.

22. Mam zatrudnionych kierowców. Pechowo jeden uderzył w drugiego. Czy w takiej sytuacji ubezpieczyciel wypłaci mi odszkodowanie?

OC, czyli Odpowiedzialność Cywilna to odpowiedzialność wobec osób trzecich. Jeżeli Twój kierowca uderzył w Twoje auto to, gdybyś chciał otrzymać odszkodowanie to od kogo?
Skoro zarówno sprawcą jak i poszkodowanym w świetle podpisanych polis jesteś Ty sam.

Nie możesz jako właściciel pojazdu, otrzymać odszkodowania z własnej polisy OC za szkodę na własnym majątku. To ubezpieczenie chroni innych uczestników ruchu drogowego. Ty możesz jedynie dostać pieniądze lub naprawić auto z ubezpieczenia AC, które chroni twój majątek.

Dlatego też warto mieć dodatkowe umowy zabezpieczające Twój majątek, a obciążające Twojego kierowcę – sprawcę kolizji.

23. W trakcie wypadku doszło do uszkodzenia/zniszczenia jakiegoś majątku pasażera np. telefon. Czy ubezpieczyciel pokryje koszty takich uszkodzeń w ramach ubezpieczenia?

Tak, oczywiście. Jednak jest to już całkowicie w gestii pasażera, aby starać się o takie odszkodowanie. Pasażer ma prawo w takiej sytuacji starać się o odszkodowanie z Twojego OC o:

  • zadośćuczynienie za doznany ból i cierpienie;
  • odszkodowanie za szkody materialne (zniszczone rzeczy osobiste);
  • odszkodowanie za koszty leczenia i rehabilitacji.

Pasażer będzie jednak potrzebował dowody, że do szkody doszło w opisywanym zdarzeniu
( notatka policyjna, oświadczenie sprawcy, oświadczenie świadków czy protokół karetki pogotowia )

24. Sprzedałem lub kupiłem auto. Muszę coś zgłaszać do ubezpieczalni?

Po sprzedaży:
Powinieneś zgłosić sprzedaż auta TU do 14 dni po sprzedaży, ponieważ jeśli tego nie zrobisz to ubezpieczyciel nadal będzie Ciebie traktował jako posiadacza pojazdu i będziesz nadal odpowiedzialny za polisę OC. Wypowiedzieć umowy nie możesz, ale samo zgłoszenie zbycia pojazdu wystarcza by nie ponosić dalszej odpowiedzialności za polisę.

Dodatkowo jest to w Twoim interesie, bo jeśli miałeś OC opłacone do przodu to dostaniesz proporcjonalny zwrot wpłaconych pieniędzy ( pod warunkiem, że przyszły nabywca zrezygnuje z Twojego OC ) Koszt ubezpieczenia Taxi zostanie Ci policzony tylko do momentu sprzedaży auta.

Wtedy ta sama polisa automatycznie zostanie przeniesiona na kolejnego właściciela pojazdu, który może z niej korzystać od chwili zakupu auta.

Po kupnie:
Przy zakupie auta sprawdź tylko do kiedy ważne jest OC, ponieważ będzie ono działało i chroniło Ciebie do dnia zakończenia polisy. To na sprzedawcy ciąży obowiązek zgłoszenia sprzedaży auta, a Ty możesz korzystać z tej polisy.

Choć jeśli nie kupiłeś już gotowej taksówki to zapewne będziesz i tak musiał polisę albo rozszerzyć o wpis Taxi albo zawrzeć nową. Warto to sprawdzić, bo możesz mieć lepszą ofertę niż poprzedni właściciel.

25. Czy mogę jeździć na ubezpieczeniu poprzedniego właściciela auta?

Tak, możesz jeździć na ubezpieczeniu, które wykupił poprzedni właściciel do momentu zakończenia umowy. Możesz też wypowiedzieć umowę i podpisać nową polisę.

26. Sprzedałem auto. Czy dostanę jakiś zwrot pieniędzy od TU?

Tak, pisałem już o tym dwa punkty wyżej. Możesz dostać zwrot jeśli miałeś OC opłacone do przodu. Jednak to jest ściśle zależne od tego czy przyszły nabywca zrezygnuje z polisy, którą przejął po Tobie. Jeśli tego nie zrobi to nic nie otrzymasz.

27. Czy będę musiał płacić odszkodowanie pasażerom, gdy coś im się stanie w wypadku, a nie będę miał ubezpieczenia taxi?

Właściwie pisałem o tej sytuacji w punkcie nr 23, ale tutaj dodatkowo zakładam, że przy kolizji wychodzi na jaw w dokumentacji, że nie miałeś w polisie wpisane, że Twój pojazd to taksówka.

Powiem jeszcze raz, że TU wypłaci z pewnością pełne odszkodowanie pasażerom na podstawie ich roszczeń, jednak spodziewaj się, że na 100% wyliczą Ci na nowo aktualną polisę i zwiększą ogromnie jej koszt. Ponadto najprawdopodobniej będą Ciebie obciążać kosztami odszkodowania. Często zabezpieczają się na taki wypadek w samej umowie polisy, dlatego też czytaj co podpisujesz i nie radzę udawać, że nie jeździsz taksówką.

28. Czy wypłaty odszkodowań są zaniżane? Co mogę zrobić by dostać więcej?

Od 2013 roku działam w branży. Miałem kilkadziesiąt pojazdów i niestety siłą rzeczy miałem też całą masę różnych zdarzeń drogowych. Z mojej winy, nie mojej, mojego kierowcy itd.

ANI RAZU ubezpieczyciel nie wypłacił odpowiedniej kwoty należnego odszkodowania!
Jestem przerażony tym jak ten proceder w Polsce ma się dobrze. Towarzystwa stosują wiele “myków”, aby jak najmniej wypłacić za odszkodowanie.

Jeżeli zostałeś poszkodowany to wedle prawa należy Ci się odszkodowanie pokrywające koszty naprawy w ORYGINALNYCH częściach. TU niemal zawsze w kosztorysie podaje kwoty za części zamienne, tańsze, gorsze. Różnice w tym co powinni wypłacić, a co wypłacili zaczynają się niemal zawsze od 1.000zł wzwyż.

Zawsze przy każdej kolizji, gdy jestem poszkodowany korzystam z kancelarii odszkodowawczej, aby otrzymać dopłatę do odszkodowania. Mógłbym na własną rękę sądzić się z TU, ale wolę od razu dostać do ręki wynegocjowaną kwotę, a kancelaria dalej sądzi się z TU. Sprzedaję im po prostu “dług” wobec mojej osoby.

Tutaj naprawdę można zrobić osobny artykuł ( i zrobię ) na ten temat, bo historii i przykładów jest cała masa. Przede wszystkim polecam Ci pamiętać, że masz 99,99% szans, że nie dostałeś prawidłowego odszkodowania. Odezwij się do kancelarii, oni przeanalizują i powiedzą Ci ile mogą Ci dopłacić do tego.

29. Wynajmuję auta kierowcom. Czy mogę zrzucić na nich odpowiedzialność za dokonane szkody i ewentualne utraty zniżek na OC?

Dostałem takie pytanie od jednej z korporacji. Poniżej po prostu wkleję moją odpowiedź mailową. Może Ty też z tego skorzystasz 🙂

Dzień dobry ????

Generalnie zacznę od tego, że zrzucić całkowicie odpowiedzialności na danego kierowcę nie można. W Polsce nie można stosować takiego rozwiązania, o którym Pan pisze.

Są za to trzy inne propozycje:
1) Można w umowie z kierowcą zawrzeć informację, że jeśli spowoduje kolizję to konsekwencje utraty zniżek są jego odpowiedzialnością, tak by pokrył straty firmy. To jest Wasza wewnętrzna umowa.

2) Można też zrobić OC dla aut jako wypożyczalnia aut. Wtedy rzeczywiście w razie zdarzenia przez najemcę auta firma nie traci zniżek mimo kolizji. Ale.. takie ubezpieczenie zazwyczaj wynosi kilkanaście tysięcy złotych rocznie. Dodatkowo taki kierowca nie może być w żaden sposób zatrudniony w firmie, musi pozostać jedynie najemcą.

3) Gdy firma zatrudnia 30+ kierowców i wszyscy zgodzą się płacić takie ubezpieczenie i wtedy można zrobić grupowe ubezpieczenie OC kierowcy zawodowego. Takie ubezpieczenia czasami robi się w dużych firmach transportowych, ale kierowcy są na etatach…

Decyzja już należy do Państwa, ale może dobrym rozwiązaniem będzie połączenie punktu 1) i 2)?
OC jako wynajem aut, kierowcy nie są zatrudnieni i do tego w razie kolizji ponoszą konsekwencje finansowe?

30. Pasażerowie wysiadając uszkodzili inny pojazd, albo przejeżdżający pojazd urwał moje lusterka, gdy pasażer opuszczał już taksówkę. Czyja to jest wina?

Z mojego doświadczenia wynika, że jeżeli pasażer, który wysiada z taksówki uszkodził inny pojazd to odpowiada za to własną osobą ( pod warunkiem, że jest pełnoletni )

Jeżeli wysiadając otworzył drzwi w nieodpowiednim momencie przez co inny pojazd uszkodził Twoją taksówkę to również pasażer odpowiada za szkody wyrządzone na Twojej taksówce i/lub za szkody wyrządzone w aucie, które uderzyło.

Jeżeli natomiast pasażerem jest osoba niepełnoletnia to Ty decydując się ją przewozić BEZ opiekuna ponosisz pełną odpowiedzialność za nią do momentu całkowitego opuszczenia taksówki. Czyli jeśli dojdzie do powyższych zdarzeń to niestety jesteś za to odpowiedzialny tak jakby zrobiło to Twoje dziecko.

31. Nie zapłaciłem raty OC zgodnie z terminem. Czy ubezpieczenie będzie działać, gdy spowoduję wypadek?

Umowa polisy będzie obowiązywać zawsze do dnia, który został wpisany w umowie. Polisa OC Taxi zawsze zawierana jest na 12 miesięcy i jeżeli nie wystąpiły okoliczności, które mogły ją zakończyć przed czasem to nic się nie zmieni.

Nawet jeśli nie opłaciłeś żadnej raty to OC będzie działać. Sprawa finansowa to osobny proces, który na przykład może Ci wytoczyć zakład ubezpieczeń jeśli będziesz notorycznie unikał płatności.


Nie wyczerpałem Twojej ciekawości?

Jeśli jest coś czego nie napisałem, a chciałbyś się dowiedzieć to napisz w komentarzu! Odpowiem, a z czasem dopiszę do tej listy.

CHCESZ ZOBACZYĆ DOBRĄ OFERTĘ OC NA SWOJE TAXI?
Napisz do nas: ubezpieczenia (małpa) strefataxi.pl



WYKAZ ŹRÓDEŁ
U S T A WA
z dnia 22 maja 2003 r.
o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu
Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych1)

Nie przegap tego!
Dowiedz się pierwszy.

Zapisz się do mojego Taxilettera i bądź już zawsze pierwszy, gdy nadejdą zmiany lub wyskoczy coś ważnego.

Nie spamuję. Przeczytaj moją politykę prywatności i dowiedz się więcej.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

2 komentarze

  1. Co do punktu 30. to co w przypadku kiedy niepełnoletni zatai przed nami informację o tym że nie ma 18 lat?

    1. Ostatecznie to Ty jesteś odpowiedzialny za pasażerów, których przewozisz. Jeżeli masz wątpliwości co do wieku pasażera masz prawo poprosić o wgląd w dokument tożsamości. Podobnie jak przy sprzedaży alkoholu w sklepie…