18 powodów dlaczego warto być taksówkarzem

Jeżeli zastanawiasz się co takiego ciekawego jest w pracy taksówkarza albo chciałbyś zmienić pracę
i nie wiesz czy taxi to byłby dobry wybór to ten artykuł jest dla Ciebie, bo przedstawię Ci w nim
18 powodów dlaczego zawód taksówkarza może być trafną decyzją dla Ciebie!

Chyba, że jesteś już starą złotówą?! To przypomnę Ci dlaczego cierpisz od 30 lat i nadal to robisz,
nadal cierpisz i nic z tym nie robisz… Przypomnę Ci 18x dlaczego to cierpienie jest takie dobre.

1. Pracujesz kiedy chcesz oraz ile chcesz

Na którą masz jutro do pracy? A na którą chciał byś mieć?
Pierwsza czy druga zmiana, a może nocki?

To jest ta jedna z podstawowych różnic między pracą na etacie, a pracą jako kierowca taxi.
W zdecydowanej większości korporacji nadal obowiązują wyłącznie tak zwane dyżury,
czyli zazwyczaj są to nocki, w które jesteś zobowiązany pełnić dyżur.

Po za tymi dyżurami sam decydujesz w jakich godzinach pracujesz i jak długo trwa Twoja zmiana.
To kiedy najlepiej pracować – w jakich godzinach, czy w jakich dniach – to z pewnością osobny temat,
który na pewno kiedyś dla Ciebie omówię.

Wg mojej oceny decydowanie o własnych dniach i godzinach pracy ma bardzo dużo plusów.
To jednak nie każdemu pasuje, ale jeśli Ty nie chcesz ograniczać się z góry narzuconym
grafikiem i zmianami to ten punkt możesz przypisać również sobie na plus!

2. Niezależność, decyzyjność

To bardziej rozszerzone pojęcie pierwszego punktu.
Nie chodzi tylko o to, że decydujesz o godzinach i dniach swojej pracy.
Masz decyzyjność w znacznie szerszym pojęciu.

Rynek usług taxi daje Ci więcej możliwości niż praca na etacie.
Sam decydujesz z jaką korporacją będziesz współpracował – a tych na rynku nie brakuje.
Decydujesz samodzielnie o swojej emeryturze – czyli ile odkładasz na ZUS oprócz tych obowiązkowych składek.

Wybierasz również klientów, których chciałbyś obsługiwać. Sam ustalasz swoją grupę docelową, jeśli zdecydujesz się na jazdę na własną rękę lub współpracę z korporacją, która zezwala na wykonywanie kursów poza pracą dla korporacji.

3. Możliwość łączenia z innymi zajęciami – taxi jako praca dodatkowa lub odwrotnie

W ostatnich latach przybiera na sile moda by traktować zawód kierowcy Taxi jako źródło dodatkowego zarobku.
Napływ globalnych sieci, które działają wyłącznie o aplikację mocno zdynamizowały tę tendencję.
Pomijając fakt, że ogromną rzeszę kierowców w takich aplikacjach stanowią obcokrajowcy to prawdą jest,
że większość z nich nie traktuje tego zajęcia jako tego, które przynosi im dochody pozwalające na utrzymanie i godne życie.

Zaznaczę tu jednak od razu, że jak najbardziej można! – utrzymać siebie i rodzinę na godnym poziomie życia
zajmując się wyłącznie zawodem taksówkarza. Jednakże ze względu na specyfikę branży jest możliwe i często praktykowane
współdzielenie tego zajęcia z innym źródłem dochodu.
Dzielenie pracy jako kierowca Taxi z innymi zajęciami można również wykonywać na dwa sposoby.

a) Możesz pracować gdziekolwiek na etacie, a pracę na Taxi wykonywać w dniach wolnych, weekendach lub po pracy / przed pracą.

b) Możesz robić dokładnie odwrotnie, czyli pracując na stałe jako taksówkarz zajmować się innymi sprawami, które przynoszą Ci pieniądze.
W trakcie pracy na Taxi jest dosyć dużo czasu na wykonywanie telefonów, pracy przy komputerze czy załatwianie innych spraw w obrębie miasta.

Uważam to za niebywały atut tego zawodu.

4. Można zerwać się z pracy w każdej chwili

Kolejny punkt nieco łączy się z poprzednim, ponieważ właśnie będąc nawet na pełnym wymiarze godzin
jako taksówkarz możesz równoległe prowadzić inne sprawy i załatwić co potrzebujesz na mieście
bez konsekwencji ( zakładając, że pracujesz dla korporacji i nie masz dyżuru )

Dodatkowo w sytuacjach rodzinnych nie jesteś ograniczony w żaden sposób przez swojego pracodawcę.
Jeżeli żona dzwoni, że potrzebuje pomocy to na przeszkodzie stoi właściwie tylko Twoja chęć 

5. Nie żyjesz po to by pracować, ale pracujesz po to by żyć na pełnym gazie. Brak narzucanych z góry przerw

To moje osobiste motto, które wpływa na moje samopoczucie w tej pracy.
Nie wykonuję tej pracy, bo zostałem do niej przymuszony. Robię to, bo bardzo lubię.

Czuję się dzięki temu spełniony i mam ogromną satysfakcję z pracy!
Ja nie mam przerw, bo… nikt mi ich nie narzuca 

6. Niskie koszty wejścia do branży

Niskie koszty wejścia do branży to na pewno jest pojęcie względne, ale właśnie w stosunku do innych branż
czy działalności to koszty rozpoczęcia działalności na Taxi nie są duże.
Zwłaszcza jeśli miałbyś jeździć jako kierowca na samochodzie wynajmowanym.

To jest punkt, który można rozbić w osobnym artykule na czynniki pierwsze.
Generalne koszty są dobrze znane, ale występują również zmienne, które zależą od przynajmniej kilku czynników.

Można przyjąć, że całkowita kwota, która zawiera w sobie wszelkie opłaty za dokumenty i urządzenia
potrzebna na start to inwestycja rzędu 3.000zł – 5.000zł + koszt zakupu / wynajmu pojazdu.
Dużo czy niedużo?

7. Brak opłat stałych – niemal wyłącznie koszty operacyjne ( w zależności od sytuacji )

Niewątpliwym atutem jest również fakt, że w branży Taxi nie ponosisz stałych opłat za sam fakt istnienia firmy.
Pomijając ZUS ( co również jest kwestią zależną od formy prowadzenia działalności – jego wielkość lub brak opłat
jest zależna od kilku czynników ) to opłaty stałe w zasadzie nie wystepują.

W przeciwieństwie do np. fryzjerki, która oczekując na klientów stale ponosi opłatę za nieustannie
palące się światła czy działające ogrzewanie – nie masz czynszu za lokal, za prąd, wodę czy ogrzewanie nawet,
gdy klienci się nie pojawiają.

Ponosisz głównie tak zwane koszty operacyjne. Prościej mówiąc oznacza to, że koszty pojawiają się dopiero,
gdy pojawi się klient. Jeżeli trzeba klienta zawieźć z punktu A do punktu B to wtedy dopiero ponosisz koszty
w postaci paliwa, ekspoatacji auta, podatku czy myjni.

Jeżeli oczekujesz na klienta na postoju to nic nikomu za to nie płacisz. Tutaj znów trzeba by rozłożyć to wszystko szerzej,
bo opłaty stałe mogą wystąpić w zależności od rodzaju współpracy z korporacją.

Szerzej zajmę się tematem w innym artykule. Na tę chwilę przyjmijmy, że opłaty stałe generalnie w branży Taxi nie występują.

8. Brak egzaminów i kursów

Choć w środowisku taksówkarzy brak egzaminów z topografii danego miasta, prawa gospodarczego czy ruchu drogowego
jest powszechnie potępiany to fakty są takie, że dziś nie musisz kompletnie znać wielkiego miasta
by móc zostać taksówkarzem w dowolnym mieście w Polsce.

Niegdyś konieczne było ukończenie kilkutygodniowego kursu, po którym przystępowało się do państwowego egzaminu.
Dopiero zdany egzamin pozwalał na złożenie wniosku o licencję Taxi.

Zawód taksówkarza został zderegulowany w roku 2020 i początkowo w miastach powyżej 100.000 mieszkańców nadal był wymagany egzamin.
Aktualnie w żadnej gminie w Polsce nie ma egzaminów na taksówkarza. Czy to dobrze czy źle?
To kolejny temat do dyskusji, ale tutaj skupiam się na faktach. Zdobycie licencji to dziś formalność.

9. Szybki start

To wynika również z punktu poprzedniego. Brak kursów i egzaminu bardzo przyspiesza zdobycie licencji.
Zazwyczaj „wyrobienie” licencji to okres 2-4 tygodni w zależności od gminy, ale też od Twojego „przygotowania”.
Temu zagadnieniu również poświęcę kiedyś osobny wpis, ale przyjmujemy, że 14-30 dni to szybki start.
Zwłaszcza, że załatwienie formalności nie absorbuje w znacznym stopniu i rownież można
„wyrabiać” licencję zajmując się jednocześnie inną pracą.

10. Możliwości rozwoju! – własna korporacja, zmiennik na aucie.

Poświęcę temu również solidny osobny wpis, ale pamiętaj, że to zajęcie pozwala Ci na budowanie własnej sieci kontaktów
i rozwoju bez ograniczeń. To będzie wiązać się już z większym nakładem finansowym niż na starcie,
ale przyniesie Ci znaczne profity jeśli zrobisz to dobrze.

W zasadzie ja uważam, że to powinno być naturalne dla przedsiębiorcy jeśli chce się rozwijać dalej i pomnażać swoje zyski.

11. Przygody, poznawanie nowych ciekawych ludzi, również tych znanych – każdy dzień jest zupełnie inny

To najczęściej powtarzają moi kierowcy, gdy zapytam ich – „Co najbardziej lubisz w tej pracy?”

Nigdy nie wiesz dokąd i z kim pojedziesz. Nie masz pojęcia kogo będziesz dziś woził i dlaczego będziesz mu potrzebny.
Przygody w tej pracy masz gwarantowane w gratisie. Nie każda przygoda dobrze się kończy, ale efekty specjalne są w cenie i warto ryzykować.

Przygody to jeden z elementów samorozwoju. Poznawanie nowych ludzi to okazja do odkrywania świata poprzez perspektywę i doświadczenia
osób, które ( jakże się zdziwisz! ) chętnie opowiadają o własnych przeżyciach.

12. Praca na mieście, a nie w zamknięciu. Możliwość załatwienia własnych spraw w każdej chwili.

Etat zazwyczaj wiąże się z „zamknięciem” w biurze lub na hali produkcyjnej.
Jeśli to jest dla Ciebie męczące to na taksówce tego nie doznasz. Twoja praca odbywa się na wolnej przestrzeni.
Faktycznie jesteś „zamknięty” w samochodzie, ale gdy tylko jest chwila bez klienta nikt Ci nie zabroni wyjść z auta,
rozprostować nogi, zapalić fajkę czy napić się wody na świeżym powietrzu.

Dodatkowo nikt nie ogranicza Cię do stania na jednym stanowisku pracy.
Niewątpliwe jest to duże poczucie „wolności” w stosunku do pracy na etacie.

13. Dynamiczność i nieprzewidywalność tego co może się wydarzyć

Nieprzypadkowo ten punkt jest pod numer 13… Dynamiczność wydarzeń może być dla Ciebie pozytywna
jeśli jesteś znudzony monotonną pracą. Jednocześnie nieprzewidywalność tego co może nadejść,
może być okraszone lekkim stresem. Gwarantuję Ci, że jeśli się pojawi to zniknie tak szybko jak szybko pojawi się nieprzewidziana sytuacja.
W tej pracy często nie ma czasu na zastanawianie się co zrobić, tylko trzeba działać… dowiesz się więcej w praktyce albo w innych artykułach.

14. Nie ma spóźnień, odbijania kartą, przełożonego, meetingów, raportów czy odpowiedzialności za innych

No jeżeli sam decydujesz o swoim grafiku to spóźnienia możesz zgłaszać samemu sobie…
Postępy raportujesz samemu sobie, spotykasz się sam ze sobą i odpowiedzialny jesteś wyłącznie za swoje ruchy.
Nie masz przełożonego, dlatego wszystko przedkładasz samemu sobie.

Ale czy na pewno to lubisz? Jesteś gotowy by wziąć sprawy w swoje ręce?
Pamiętaj! Nie będziesz miał prawa powiedzieć, że coś jest nie Twoją winą..

15. Ogólna atmosfera – brak konfliktów, gadania jeden na drugiego jak to w zakładach pracy

Znasz to na pewno z autopsji. Nie raz słuchałeś jak ktoś na kogoś narzekał. Generalnie w branży Taxi są konflikty,
ale raczej, gdy rywalizują korporacje między sobą. Taksówkarze mają najwięcej do powiedzenie stojąc na postoju.
Wiadomo, ze cierpią dolę i zawsze znajdą 1001 sposobów na zepsucie Ci dnia, ale pamiętaj, że w tej pracy Ty decydujesz
na jakim postoju będziesz stał i z kim gadał. Zamiast gadać o głupotach możesz w tej pracy w oczekiwaniu na klienta
legalnie przewracać kartki ciekawej ksiażki!

16. Napiwki

Kiedy ostatni raz Twój szef dał Ci napiwek? Tutaj prawda jest taka, że każdy Twój klient to Twój szef!
Plusem jest to, że tacy szefowie są znacznie bardziej skorzy do dawania napiwków niż tradycyjni.
Twoja postawa i profesjonalność obsługi wpływa bezpośrednio na ilość i jakość napiwków.
W Polsce nie jest z tym, aż tak źle…

17. Pieniądze codziennie w kieszeni
W żadnym etacie nie dostaniesz codziennie „wypłaty”. Na taksówce dziennie utargi zostają wyłącznie do Twojej dyspozycji.

18. Jazda samochodem!

To trzeba kochać. Spędzisz w aucie więcej czasu w ciągu dnia niż w łóżku w nocy…
Jeśli uwielbiasz jeździć autem to wybór jest oczywisty. W przeciwnym wypadku, nie polecam pracy taksówkarza!

Masz swój powód, którego tutaj nie uwzględniłem albo z czymś się nie zgadzasz?
Napisz! Podyskutujemy.

Nie przegap tego!
Dowiedz się pierwszy.

Zapisz się do mojego Taxilettera i bądź już zawsze pierwszy, gdy nadejdą zmiany lub wyskoczy coś ważnego.

Nie spamuję. Przeczytaj moją politykę prywatności i dowiedz się więcej.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *